10/04/10

Nostalgia...Singapura dan bahasa Melayu

Saturday, May 24, 2008

Assalamualaikum..
terlebih dahulu saya ingin mengucapkan setinggi tinggi tahniah kepada Tun kerana masih lantang bersuara walaupun dalam masa yang sama Tun tidak memegang apa2 jawatan besar di dalam parti atau negara,semangat Tun dan perjuangan Tun mempunyai arah tuju yang berwawasan..tanpa Tun mungkin negara kita Malaysia ini tidak akan berada di tempatnya sekarang,berbalik kepada ISU TENTANG PENJUALAN TANAH2 ORG MELAYU TERHADAP ORANG ASING(SINGAPURA DLL) SECARA BERLELUASA,saya dapati sekarang di malaysia tanah2 org asing lebih banyak dari tanah2 org melayu,bayangkan negara Malaysia tapi tuan tanah nya semua nya org luar,di melaka saya dapati tanah2 di sini telah banyak di miliki oleh org singapura,tanah2nya pula berukuran bukan sekangkang kera,mungkin senang bagi rakyat singapura untuk membeli tanah2 di sini ini kerana jumah mata wang mereka yang besar dan mereka tidak mempunyai masalah dalam kewangan mereka untuk membeli tanah di sini..masalah yang timbul sekarang tanah2 ini di jual secara berleluasa kepada rakyat asing,dalam masa beberapa puluh tahun lagi kemungkinan negara kita akan dibanjiri rakyat2 asing,negara kita tidak seperti negara asing lain yg mempunyai tanah2 yang luas dan boleh dijual kepada orang asing,ini lah sahaja negara kita yg ada...sudah lah singapura kita telah di RAMPAS selepas itu pulau batu putih sekarang secara perlahan-lahan tanah Malaysia diambil...saya harap isu ini dapat di ketengah kan..sikap negara singapura tidak ubah seperti sikap negara ISRAEL,perampas...


Tentang ISU TARAF BAHASA MELAYU KITA pula...peggunaan di sekolah2 kebangsaan hnya digunakan di dalam mata pelajaran BM,PJK,SJ,PI,GEO,KH.....pada pendapat saya kenapa kita mesti mengagung2kan bahasa asing???sedangkan bahasa kita sendiri tidak mendapat tempat di negara ini...Mahkamah juga lebih menjurus kepada bahasa English...pendidikan bahasa English,bahasa harian juga English,nasib baik ada mata pelajaran BM kalau tidak manalah tempatnya Bahasa Melayu kita ini..dasar pandang ke timur...pesan Dr M...sya sokong cara Tun,Jepun...negara beliau walaupun tidak menggunakn bahasa English sebagai bahasa pengantaraan negara itu tetap maju dan disegani...saya juga merupakan salah satu mangsa kepada pengunaan B.English daripada seluruh rakyat Malaysia...di masa sek rendah saya sya belajar di dalam bahasa Melayu selama 8 tahun,sejak dari tadika hgga ke darjah enam,sehingga saya smpai di tingakatan satu dan lima pemelajaran saya dan rakan2 seperjuangan sya yang lain tercicir dek kerana pggunaan b.english yang telah melemahkan ramai pelajar Melayu di pendalaman,buat pengetahuan Tun saya bersekolah di sekolah kampung sahaja dan kebanyakan plajar disini lemah di dalam b.English dan dalam masa yang sama pemahaman dalam b.english pun kurang tidak seperti di bandar...benar kata org..org pandai semakin pandai..org bodoh semakin bodoh..rakyat di bandar yang kebanyakkan golongan elit yang awal2 lagi telah memberikan didikan awal b.english kepada anak2 beliau....tempias yang saya terima dgn rakan2 spjuangan sya sekarg ini ialah kegagalan untuk menyambung pelajaran ke peringkat seterusnya...anak2 Melayu di pendalaman semakin ketinggalan.....

Kita semakin lama semakin kehilangan hak...sedangkan org cina mempunyai negara China mereka...orag arab dgn ngara Arab,Indon dgn Indonesia nya..india dgn India nya,singapura negara yang kecil itu pun mempunyai negara beliau sendiri ya itu singapore...Melayu dahulunya mempunyai tanah Melayu...selepas itu Malaya dan sekarang Malaysia...Melayu menumpang di tanah sendiri....sedih nya saya apa bila mengenangkan nasin bangsa kita yang kehilangan sedikit demi sedikit dalam sedar...apa kan daya saya seorang rakyat biasa yang xmampu bersuara lantang...negara demokrasi tapi rakyat disekat...saya harap dengan adanya Tun di sini agar dapat membantu rakyat melayu kita yang semakin me...layu.....=( saya mendoakan Tun sihat dan di panjangkan umur...amin...

Amin Melaka
Jangan lah kita menangis dek kerana tidak mendapat kasut kerana ramai lagi org yang x mempunyai kaki....

Tiada ulasan: