28/03/11

Pengasas internet meninggal dunia R.I.P

salam..

Aku ni terus terang memang aku ni bukan jenis suka membaca...teringat aku waktu sekolah dulu dari form 1 sampailah form 5...semua buku novel sekolah yang ada tak pernah aku habis baca...paling lattest ni aku ada gatal beli novel Yamaha Lagenda Budak Setan(novel pertama aku)...hahaha...orang lain dah ramai yang habis baca novel tuh sedekad yang lalu tapi aku pulak baru nak start baca(nampak je aku macam ni tapi...dalam hati ada taman.. : P ) dan hasilnya tetap sama...sampai sekarang aku tergantung baca novel tu...hahaha...

Membaca bukan cara aku...pening aku kalau tengok tulisan berlambak-lambak je kalau tak ada gambar...
pagi-pagi ni aku bangun tidur je aku terus je terus on lappy aku dan online..aku baca kosmo...yup...aku membaca...dan aku addict membaca...(apa punya statement ni tadi kata tak suka baca ni suka pulak...hipo ke?*monolok dalaman*) yup...aku addict membaca Suratkhabar...sebab apa Suratkhabar? kenapa tak novel? kenapa tak Mastika? sebab....surat khabar ada banyak gambar dan banyak isu semasa tak macam novel...tulisan je memanjang...kalau tak baca suratkhabar rasa cam tak lengkap je hidup aku bagai keropok lekor tanpa sos nya..(Apa aku merapu kat atas nih ~_~" )

kalau tak kerana pakcik kat bawah ni korang semua sekarang dah tak duduk depan lappy & pc masing-masing untuk menghadap FB,tweet,blog & lain-lain...mungkin sekarang korang tengah main konda kondi,teng-teng,galah panjang dan sewaktu denganya.



Bapa pengasas Internet meninggal dunia


:: Paul Baran ::


LOS ANGELES - Seorang jurutera Amerika Syarikat (AS) yang membantu mencipta Arpanet, Paul Baran meninggal dunia pada usia 84 tahun di California pada Sabtu lalu, lapor akhbar The New York Times semalam.
Arpanet adalah merupakan sistem Internet pertama di dunia yang digunakan oleh tentera AS.
Memetik kenyataan anak lelaki saintis berkenaan, akhbar The New York Times menyatakan bahawa Baran meninggal dunia di rumahnya di Palo Alto, negeri California akibat barah paru-paru.
Dalam beberapa kertas kajian teknikal yang disiarkan dalam tahun 1960-an, Baran mencadangkan untuk membina satu rangkaian komunikasi yang lebih kebal terhadap serangan atau gangguan siber berbanding rangkaian komunikasi sedia ada, kata laporan tersebut.
Menurut The New York Times, ciptaan Baran yang dihasilkan pada pertengahan tahun 1960-an adalah jauh ke hadapan daripada zamannya, sehinggakan sebuah syarikat komputer utama AS, AT&T menolak untuk bekerjasama membina rangkaian komunikasi itu.
"Baran tidak takut memilih jalan bertentangan dengan pendapat dan idea semasa," seorang timbalan presiden syarikat Google, Vinton Cerf dipetik sebagai berkata oleh akhbar berkenaan.
"AT&T berulang kali menyatakan bahawa idea rangkaian Internet itu tidak akan berjaya dan enggan terlibat dalam projek Arpanet," tambahnya.
Arpanet kemudian dibina oleh Jabatan Pertahanan AS dalam tahun 1969, lapor akhbar The New York Times. Ia akhirnya digantikan dengan Internet yang kita kenali sekarang. - AFP


p/s : R.I.P...

tq Kosmo

Tiada ulasan: