2/07/10

Apa beza 'Cemburu' & 'Tamak' dalam bercinta? (berpendapat)

Salam...
 IMG_9175


IMG_9165


huhuhu...best2 dapat kluar dengan si kay
ritu.. tq 'Nisa Menaip'!!(kay pinjam gambar hehehe)

hari ini aku ingin bernukilan tentang pendapat dari pengalaman aku sendiri..mengenai
perbezaan 'Cemburu' & 'Tamak' dalam becinta...



- ada orang kata cemburu tanda sayang...

- benar ke? kalau benar sedalam mana kebenarannya?

- bagi aku benda tu memang ada betulnya...bila kita rasa sayang kat seseorang tu kita akan mudah rasa cemburu...

- cemburu bila si dia di dekati lelaki/wanita....walaupun hakikatnya kita xmempunyai apa2 hubungan pun(bercinta)

- dan bagi aku cemburu itu penting sebab cemburu tu juga membuat kita kenal perbezaan antara yang dikawan atau yang dicintai...

- tapi cemburu akan berubah maksud apabila kita mecemburui seseorang tanpa rasa cinta dan sayang..(mesti korang tanya ada ke macam tu....jawapannya...ada!!=) )

- contoh...seorang wanita/lelaki yang sudah mempunyai kekasih hati tapi masih lagi mempunyai nafsu niat untuk memiliki seorang lagi kekasih hati atau kata nama lainnya 'skandal'...

- ataupun..seorang lelaki/wanita mempunyai kekasih angkat
perasaan cemburu pada seseorang dalam masa yang sama beliau xnak bercinta dengan orang yang beliau cemburu itu(baca tul2 fahamkan)...

- benda tu dah jadi lain,bukan lagi kategori cemburu tapi...cemburu buta atau tamak...yang boleh menyebabkan huru hara,kacau bilau,pergaduhan,salah faham & sewaktu denganya..

- benda ni aku buat kajian dari dasar pengalaman aku bersama orang dan pengalaman rakan2 sendiri...(bukan main teka2 k ;D )

- so jauhkan lah dari sifat tamak k;) cemburu xpe....sebab cemburu tanda sayang...tapi jangan cemburu buta lak k=) xpasal2 pakwe/makwe anda sedang bermain dengan anak buah perempuan/lelaki anda cemburu pulak...hehehe..


p/s : sayangilah mereka selagi masih ada... =)

Tiada ulasan: